بهداشتی و مراقبتی

سرم مو چیست؟ 5 مزیت استفاده از سرم مو

سرم مو

سرم مو یکی از محصولات آرایشی – بهداشتی است که اغلب افرادی که دارای موهای وز، خشک و ضخیم هستند برای خوش‌حالتی و زیبایی موهای خود از آن استفاده می‌کنند. همچنین اگر بعد از رنگ کردن، موهایتان زبر و خشک شدند، استفاده از سرم مو برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر توصیه می‌شود. ترکیبات به‌کاررفته در سرم مو، موجب ترمیم موها می‌شوند و به آنها لطافت و نرمی می‌دهند. در این مقاله همراه ما باشید تا با فواید و نکات دیگری از سرم مو آشنا شوید.

سرم مو چیست؟

سرم مو یکی از لوازم بهداشتی است که برای مراقبت از مو استفاده می‌شود. با سرم مو، موهایتان خوش حالت و زیباتر می‌شوند. زیرا تأثیر خود را روی سطح مو می‌گذارد و به اعماق آن نفوذ نمی‌کند. به‌عبارتی‌دیگر یک پوشاننده و لایه‌ای محافظ روی ساقه مو ایجاد می‌کند. به همین علت برای محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی مثل رنگ مو یا کار با ابزارهای حرارتی مثل اتو مو و دیگر عوامل طبیعی و محیطی از سرم مو استفاده می‌شود.

اغلب افرادی که بعد از حمام کردن موهایشان وز می‌شوند، می‌توانند با استفاده از سرم مو موهایشان را خوش حالت کنند. سرم مو خاصیت ایجاد درخشندگی روی مو نیز دارد. اگر به طور منظم از سرم مو برای موهای خود استفاده کنید، موهایی براق، نرم و درخشنده خواهید داشت.

ترکیبات تشکیل‌دهنده سرم مو چیست؟

ماده اصلی تشکیل‌دهنده سرم مو، سیلیکون است. سیلیکون، عنصری است که در ساخت پلاستیک از آن استفاده می‌شود. وقتی موهای خود را با سرم مو آغشته می‌کنید، در واقع یک‌لایه پلاستیکی محافظ به‌دور ساقه مو ایجاد می‌کنید. به همین دلیل موها، نرم و بدون گره می‌شوند. سیلیکون نور تابیده شده را منعکس می‌کند. به همین علت استفاده از آن در ساختار سرم مو موجب درخشندگی و براق شدن هر چه بیشتر موها می‌شود.

برخلاف روغن‌های مو که موها را چرب و روغنی می‌کنند، سیلیکون تبخیر می‌شود و روی سطح و پوست سر باقی نمی‌ماند.
آمینو اسیدها، سرآمیدها و نرم‌کننده‌ها از دیگر ترکیبات تشکیل‌دهنده سرم مو هستند. وجود این ترکیبات در ساختار سرم مو، درعین‌حال که رطوبت و پروتئین‌های مو را حفظ می‌کنند موجب تقویت فیبرهای مو می‌شوند در نتیجه شکستگی و ریزش مو کاهش می‌یابد. وجود مواد نرم‌کننده در ساختار سرم مو سبب رطوبت دهی، نرمی و خوش‌حالتی ساقه مو می‌شوند.

فواید و مزایای سرم مو

  1. وجود سیلیکون در سرم مو موجب صاف شدن و درخشان شدن موها می‌شود.
  2. لایه‌ای محافظ روی مو ایجاد و از آلودگی و سایر آسیب‌ها به مو جلوگیری می‌کند.
  3. سرم مو باعث خوش‌حالتی، براق شدن و درخشندگی موها می‌شود.
  4. شانه کردن موهای پرپشت و بلند را تسهیل می‌کند.
  5. از بین برنده و مرتفع کننده خشکی و شکنندگی موها
  6. ترمیم موهای آسیب دیده

انواع سرم مو

انواع سرم مو که در بازار وجود دارد، هرکدام برای موهای خاصی تولید و عرضه شده‌اند. برای تهیه یک سرم مو باید نوع مو و عارضه‌ای که می‌خواهید از آن رفع شود، را بشناسید و بر اساس آن سرم مو مخصوص خود را تهیه و خریداری کنید.

Screenshot 20211031 20433101

سرم‌های تقویت‌کننده در برابر موهای رنگ شده، سرم‌های محافظت‌کننده در برابر اشعه خورشید و همچنین جلوگیری از ریزش مو انواعی از سرم‌های مو هستند که هرکدام برای هدف خاصی به کار می‌روند. در ادامه به انواع عارضه‌ها و سرم مو مناسب رفع آنها اشاره می‌شود:

  • برای موهای وز و دهیدراته باید از سرم مو آب‌رسان استفاده کنید. سرم‌هایی که دارای چوب گل رز، کرچک و مارولا باشند، آب‌رسان‌های قوی موی سر هستند.
  • برای موهای دارای موخوره از سرم‌های حاوی کراتین استفاده کنید.
  • کسانی که موهای خشک دارند از سرم‌های بر پایه کرم استفاده کنند. روغن به‌کاررفته در ساختار این نوع سرم‌ها موها را نرم و لطیف می‌کند.
  • اگر موهای خود را با مواد شیمیایی رنگ کرده‌اید، از سرم‌های مو استفاده کنید که دارای روغن نارگیل و عصاره چای سبز باشد. این سرم از موهای شما در برابر سایر آسیب‌ها، محافظت می‌کند.

تفاوت سرم مو و روغن مو

سرم مو و روغن مو از نظر ظاهری شبیه یکدیگر هستند. حتی برخی نام این دو را به‌جای هم به کار می‌برند. اما بهتر است بدانید که این دو محصول هیچ شباهتی به همدیگر ندارند و یکسان نیستند. بلکه تفاوت‌هایی با هم دارند از جمله:

  1. روغن مو یک نرم‌کننده و تغذیه‌کننده مو است. این محصول به ریشه و اعماق موها نفوذ می‌کند و سلامت موها را تأمین می‌کند. درحالی‌که سرم مو روی ساقه موها اثر می‌گذارد و باعث درخشش و جلوگیری از آسیب به موها می‌شود.
  2. روغن مو از اسیدهای چرب و لیپید تشکیل شده است که ساقه موها را نرم و از شکستگی آنها جلوگیری می‌کند. ولی عمده ترکیب تشکیل‌دهنده سرم مو، سیلیکون است که مقاومت موها را افزایش و شکل طبیعی موها را حفظ می‌کند.
  3. روغن مو برای انواع موها به کار می‌رود ولی سرم مو اغلب برای موهای وز، خشک و ضخیم مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  4. اکثر روغن‌های مو باعث سنگینی موها و کشیدن آنها به پایین می‌شوند. ولی سرم مو سبک بوده و تبخیر می‌شود.

8ed031924761ba9eaca36c7236c9e1ee
نحوه استفاده از سرم مو

از سرم مو معمولأ بعد از استحمام زمانی که موها هنوز مرطوب هستند، استفاده می‌شود؛ بنابراین موهایتان را با استفاده از یک شامپو ملایم خوب بشویید. سپس چند قطره از سرم مو را روی کف دست خود قرار دهید و بر روی ساقه موهای خود بکشید. برای نتیجه‌گیری بهتر، حتماً موهایتان را شانه بکشید تا سرم روی تمام سطح موها پخش شود.

نکته مهم: بعد از استفاده از سرم مو، نیازی به شستن نیست. سرم مو جذب مو و مابقی آن تبخیر می‌شود. همچنین سرم را به کف سر خود نزنید. بلکه فقط روی سطح موها بکشید.

سخن آخر
سرم مو یک محصول مراقبتی است که برای محافظت از موها در برابر آلودگی‌ها و سایر آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی و استفاده از وسایل گرما از آن استفاده می‌شود. سرم مو برخلاف اکثر روغن‌های مو که باعث سنگینی و ریزش مو می‌شوند، بسیار سبک است و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *