بهداشتی و مراقبتی

راهنمای خرید کرم ضد آفتاب (6 نکته مهم)

کرم ضد آفتاب

همان‌طور که می‌دانید قرارگرفتن در معرض نور آفتاب، بخشی از ویتامین دی بدن را تأمین می‌کند. اما اگر مدت‌زمان طولانی و در ساعات مختلف روز اشعه خورشید روی پوستمان به طور مستقیم تابیده شود، عوارض جبران‌ناپذیری نظیر سرطان پوست را به همراه دارد.

ازاین‌رو استفاده از یک کرم ضد آفتاب حتی در زمستان هم مورد توصیه کارشناسان پوست و زیبایی است. اما چه نوع ضد آفتابی با چه میزان SPF مناسب پوست ماست؟ SPF چیست؟ چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟ در این مقاله قصد داریم با پاسخ به این سؤالات، شما را در خرید یک کرم ضد آفتاب مناسب راهنمایی کنیم.

چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

اهمیت استفاده از ضد آفتاب به حدی است که کارشناسان کمپانی‌های تمام برندها نه‌تنها برای بانوان که برای آقایان و کودکان نیز این ماده آرایشی را تهیه و به بازار عرضه کرده‌اند؛ بنابراین برای محافظت از اشعه‌های مضر و خطرناک خورشید استفاده از ضد آفتاب برای همگان توصیه می‌شود.

اشعه‌های فرابنفش خورشید یا UV در سه موج مختلف UVA، UVB، UVC به سمت زمین فرستاده می‌شوند که امواج اشعه UVC از جو زمین عبور نمی‌کنند و فقط دو موج دیگر به سمت زمین می‌رسند.

امواج UVA با طول موج بلند، موجب ایجاد چین‌وچروک روی پوست شده و باعث آفتاب‌سوختگی نمی‌شوند بلکه به اعماق پوست نفوذ می‌کنند و منجر به سرطان و عوارض خطرناک روی پوست می‌شوند. همچنین پیری پوست ناشی از این اشعه خورشید است که در این حالت پوست زمخت شده و حالت چرمی می‌گیرد.

از دیگر عوارض این اشعه، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی پوست است. امواج UVA از شیشه هم عبور کرده و بیشتر از UVB به اعماق پوست نفوذ می‌کند. کرم‌های ضد آفتاب حاوی محافظ UVA، از پوست در مقابل این اشعه مضر خورشید محافظت کرده و از پیری، چروک شدن و حتی سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

امواج UVB با طول موج‌کوتاه، در اشعه خورشید باعث آفتاب‌سوختگی و ایجاد نوعی سرطان پوست می‌شوند. کرم‌های ضد آفتاب با درجه SPF بالا، از پوست در مقابل این‌گونه امواج مراقبت و محافظت می‌کند.
کرم‌های ضد آفتاب که روی آنها عبارت “Broad Spectrum” یا ” Broad Spectrum UVA/ UVB ” به معنی طیف وسیع نوشته شده، از پوست صورت در مقابل هر دو نوع اشعه مضر محافظت می‌کند.

SPF ضد آفتاب به چه معنی است؟

SPF چیست و این عدد، چه معیاری را به ما نشان می‌دهد؟ SPF مخفف عبارت “Sun Protection Factor” یعنی عامل محافظت از خورشید است. این شاخص در واقع معیاری است برای اندازه‌گیری مدت‌زمانی که عوامل یا ترکیبات موجود در ضد آفتاب می‌توانند از پوست در مقابل اشعه مضر خورشید محافظت کنند. به عبارتی ساده‌تر چه مقدار از ضدآفتاب در چه بازه زمانی از شما در مقابل اشعه مضر خورشید تأثیر دارد.

اغلب افراد تصور می‌کنند که هرچه میزان SPF بیشتر باشد، قدرت کرم ضد آفتاب در برابر اشعه خورشید بیشتر است. درحالی‌که SPF، میزان مقاومت پوست بدن را در برابر امواج مضر خورشید نشان می‌دهد. نکته دیگر اینکه هیچ‌کدام از کرم‌های ضد آفتاب به طور صددرصد از پوست در مقابل امواج خورشید محافظت نمی‌کند.

کرم ضد آفتاب با 25 SPF حدود 96 درصد، 30 SPF 97 درصد و 50 SPF 98 درصد و100 SPF به میزان 99 درصد از پوست در مقابل اشعه مضر خورشید محافظت می‌کند. به دلیل همین تفاوت درصد ناچیز، اغلب کارشناسان پوست توصیه می کنند که نیازی به خرید ضد آفتاب با SPF بالا نیست. فقط توجه داشته باشید که هر 3 الی 4 ساعت یک بار، مجددأ ضد آفتاب را روی پوست خود استفاده کنید تا اثربخشی آن بیشتر و ملموس تر شود.

ویژگی یک ضد آفتاب خوب و مناسب

  • ضدآب بودن: اگر در روزهای گرم و آفتابی فعالیت زیادی در آب دارید مثل استخرهای روباز و کنار دریا یا اینکه تعریق زیاد دارید، باید از کرم‌های ضد آفتابی استفاده کنید که خاصیت ضدآب داشته باشند. هرچند کرم‌های ضد آفتاب، ضدآب نیستند ولی به‌خاطر داشته باشید هر 40 الی 80 دقیقه کنار دریا باید کرم را تجدید کنید.
  • عدم تغییرات شیمیایی: کرم ضد آفتاب نباید در برابر نور خورشید دچار تغییر رنگ شود تا منجر به ایجاد حساسیت و آلرژی روی پوست نشود. کرم ضد آفتاب باید از پوست در مقابل هر دو نوع اشعه مضر خورشید محافظت کند. اولین کرم‌های ضد آفتاب، فقط قادر به محافظت از پوست در مقابل اشعه UVB می‌شدند. اما اکنون کرم‌های ضد آفتاب با ویژگی مهار هر دو اشعه UVB و UVA تولید و به بازار عرضه می‌شوند.
کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب

نکات مهم هنگام خرید کرم ضد آفتاب

  1. کرم ضد آفتاب با 15 SPF به میزان93 درصد از پوست در مقابل اشعه مضر خورشید مراقبت می‌کند. در حالیکه 30 SPF تأثیر دوبرابری روی پوست ندارد. با توجه به اینکه هیچ گونه شواهد علمی مبنی بر بالابودن محافظت از پوست در SPFهای بالاتر وجود ندارد، پس اصراری بر تهیه کرم ضد آفتاب با SPF بالا نداشته باشید. توصیه می‌شود کرم ضد آفتاب با حداقل 50 SPF خریداری کنید.
  2. طبق نوع پوست خود چرب، خشک و حساس ضد آفتاب مناسب تهیه کنید. برای پوست‌های خشک، ضد آفتاب با ترکیبات آلوئه‌ورا، گلیسیرین، لانولین، روغن و سیلیکون مانند دی میتیکون، پوست‌های چرب ضد آفتاب حاوی سیلیکا و ایزودودکین و برای پوست‌های حساس کرم‌های ضد آفتاب ضد حساسیت با مواد معدنی همراه با زینک اکسید و دی‌اکسید تیتانیوم مناسب هستند.
  3. کسانی که پوست چرب و آکنه دار دارند، باید از کرم‌های حاوی الکل استفاده کنند تا پوستشان را خشک کند.
  4. به‌اندازه کافی از ضد آفتاب استفاده کنید. برای کل بدن به‌اندازه 7 تا 9 قاشق چایخوری و برای صورت و گردن به‌اندازه 2 قاشق چایخوری بهترین و بیشترین تأثیرگذاری را خواهد داشت. اگر استفاده زیاد ندارید، تیوب‌های کوچک‌تر کرم ضد آفتاب را تهیه کنید.
  5. بهترین روش استفاده از کرم ضد آفتاب پیش از هرگونه آرایشی است. به همراه مرطوب‌کننده به‌صورت و گردن و حتی روی گوش‌هایتان کرم بزنید. روی برچسب اغلب کرم‌های آرایشی عبارت SPF درج شده است. ولی این بدین معنی نیست که می‌توانید از آن به‌عنوان ضد آفتاب استفاده کنید. پس هیچ ماده آرایشی را جایگزین کرم ضد آفتاب نکنید.
  6. هر کرم ضد آفتابی که تهیه می‌کنید باید آن را دوست داشته باشید و حس خوبی به شما بدهد. زیرا اگر به آن علاقه نداشته باشید حتی اگر تمام فاکتورها را با هم داشته باشد هیچگاه از آن استفاده نخواهید کرد.

جمع‌بندی

اشعه نور خورشید برای بدن بسیار مفید و ویتامین دی بدن را تأمین می‌کند. اما ماندگاری در برابر آن برای مدت‌زمان طولانی باعث عوارض جبران‌ناپذیری برای پوست می‌شود. برای جلوگیری از این مشکلات پوستی استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب، بسیار مؤثر و کارا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *