خبر

سرم صورت چیست؟ چرا باید از سرم صورت استفاده کنیم؟

مزایای-سرم-پوست

محصولات بهداشتی و مراقبتی زیادی در بازار یافت می‌شوند که هرکدام باتوجه‌به اثربخشی و کاربردشان بر پوست و مو طرف‌داران زیادی را به خود جذب کرده‌اند. انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها، آب‌رسان‌ها و … را می‌توانید در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی به‌وفور مشاهده کنید. از جمله دیگر محصولات این دسته می‌توان به سرم صورت اشاره کرد که به این گروه اضافه شده است. محصولی بسیار کاربردی و مفید و توصیه شده توسط بسیاری از متخصصان پوست و مو برای انواع پوست که باید در برنامه روزانه مراقبت از پوست گنجانده شود. در ادامه این مقاله از ماها کازمتیک به بررسی این سرم خواهیم پرداخت.

سرم صورت یک محلول غلیظ و اشباع شده از انواع مولکول‌های کوچک است. این مواد غنی به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کرده و تغذیه لازم را به آنها می‌رسانند. انواع سرم‌ها باتوجه‌به نوع پوست و غلظت مواد مختلف آن تجویز می‌شود؛ بنابراین با درنظرگرفتن این موضوع مهم، باید نوع سرم مناسب صورت خود را تهیه کنید تا زودتر و بهتر به نتیجه موردنظر و مطلوب برسید.

به بیانی دیگر تفاوت سرم‌ها با انواع لوسیون‌ها و کرم‌ها اینجا معلوم می‌شود که سرم‌ها فاقد هرگونه مواد و ترکیبات اضافی و غیرضروری هستند. همچنین برای اینکه از انواع سرم صورت سریع‌تر و بهتر نتیجه بگیرید باید به طور مداوم و روزانه به مدت 7 هفته استفاده کنید.

سرم صورت چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

سرم صورت محصولی آرایشی است که برخلاف مرطوب‌کننده‌ها غلظت کمتری دارد. ترکیبات و مواد به‌کاررفته در آن معمولأ غنی و تغلیظ شده بر اساس انواع پوست است. این محصول معمولأ به‌صورت ژل، مایع و شفاف عرضه می‌شود و بعد از شست‌وشو و پاک‌کردن صورت مورداستفاده قرار می‌گیرد. درعین‌حال حتماً بعد از استفاده از آن باید از یک مرطوب‌کننده بر روی پوست استفاده کنید.

انواع سرم‌ها به‌منظور حفظ و شادابی پوست قبل از انواع مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد مولکول‌های ریز آنها به اعماق پوست نفوذ کرده و رطوبت لایه‌های زیرین پوست را تأمین می‌کنند. اگرچه سرم‌ها جایگزین مناسبی برای کرم‌ها و مرطوب‌کننده نیستند. زیرا انواع کرم‌ها و سایر مرطوب‌کننده‌ها موجب تغذیه و محافظت از لایه بیرونی پوست می‌شوند.

مزایا و نحوه استفاده از سرم صورت

مزایای-سرم-پوست

انواع سرم‌های صورت عرضه شده در بازار حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی و مفید مانند ویتامین‌های  C ،A  و E هستند. در برخی از سرم‌ها از ماده‌ای به نام رتینول نیز استفاده می‌شود که برای صاف شدن پوست از آن بهره می‌برند. استفاده از آن به همراه مرطوب‌کننده اثر فوق‌العاده‌ای در درمان و کاهش چین‌وچروک پوست دارد. علاوه‌برآن پوست صورت برخی افراد بر اثر تغییر فصل و تابش آفتاب به قرمزی می‌زند و رنگ آن تغییر می‌کند که استفاده از سرم صورت در کاهش و ازبین‌بردن آن بسیار مؤثر است.

توجه داشته باشید ترکیبات مختلف به‌کاررفته در انواع سرم‌ها برای برخی پوست‌ها باعث آبرسانی و در برخی دیگر ترمیم و تصحیح پوست می‌شود.

سرم‌ها معمولأ دو بار در روز، شب ها و صبح‌ها و به مدت 7 هفته و به طور مداوم باید استفاده شوند. این پروسه باعث می‌شود که روند بهبودی و درمان سریع‌تر انجام شود.

انواع سرم صورت

سرم‌ها دارای ترکیبات و غلظت بالایی از مواد مختلفی چون ویتامین C، اسیدگلیکولیک و اسید هیالورونیک هستند. تأثیر سرم‌ها اغلب در رفع و ازبین‌بردن چین‌وچروک پوست صورت کاملاً تست و آزمایش شده است. باتوجه‌به انواع پوست‌های خشک، چرب و معمولی غلظت هرکدام از مواد به‌کاررفته در ساختار سرم صورت متفاوت است؛ بنابراین بر اساس نوع پوست صورت خود اقدام به تهیه این محصول کنید.

اگر پوست حساسی دارید که در مقابل انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها واکنش نشان می‌دهد، نوع “برای پوست‌های حساس” را تهیه کنید. معمولأ برای تمام افراد توصیه می‌شود که قبل از مصرف، ابتدا در ناحیه‌ای غیر از صورت و به مقدار کم به مدت چند ساعت استفاده شود تا از عدم واکنش پوست نسبت به آن مطمئن شوید. در ادامه به انواع سرم‌های صورت و ترکیبات آنها برای پوست‌های مختلف می‌پردازیم.

سرم صورت مخصوص کاهش پیری پوست

انواع سرم صورت که برای کاهش و مقابله با پیری پوست به کار می‌رود، علاوه بر ویتامین C از گلیسیرین، عصاره گریپ‌فروت و بذر هویج هم در ترکیبات آن استفاده می‌شود.

سرم صورت مخصوص پوست‌های چرب

سرم‌های مخصوص پوست‌های چرب، برای پوست‌های دارای آکنه نیز کاربرد دارد. زیرا ترکیبات به‌کاررفته در آن در رفع آکنه مؤثر هستند. ترکیباتی همچون روغن رز، نعناع فلفلی و اسطوخودوس که برای درمان هر دو نوع پوست تجویز می‌شوند، در تهیه این نوع از سرم‌های صورت استفاده می‌شوند.

بهتر است بدانید که روغن رز تأثیر زیادی در درمان آکنه، لکه‌های پوست و ترمیم و بهبود زخم  

دارد.

سرم صورت مخصوص پوست‌های خشک

ترکیبات سرم صورت که به طور ویژه برای پوست‌های خشک تهیه می‌شود شامل گیاه رزماری، بابونه، اکلیل کوهی و روغن بادام هستند. خاصیت این مواد، آبرسانی به بخش‌های خشک پوست و رفع چین‌وچروک آن می‌باشد. این نوع از سرم‌ها برای مقابله با پیری پوست نیز استفاده می‌شوند.

سرم دور چشم

نوع دیگری از سرم‌ها هستند که برای دور چشم استفاده می‌شوند. پوست اطراف ناحیه چشم به دلیل ظریف و حساس بودن، باید از مواد خاصی برای بهبود و ترمیم آن بهره برد. موادی ضد حساسیت با ترکیبات ملایم که در رفع چین‌وچروک و سیاهی دور چشم تأثیرات بسیاری دارد.

تفاوت انواع سرم صورت و مرطوب‌کننده‌ها

شاید در ابتدا عملکرد سرم‌ها و کرم­های مرطوب‌کننده مشابه هم به نظر برسد. ولی بهتر است بدانید که این دو کاملاً با هم متفاوت است. زیرا اولاً سرم صورت را به مقدار کم و به‌اندازه نوک انگشت در تمام ناحیه صورت باید پخش کرد. این مقدار از سرم حاوی انواع مولکول‌های مغذی پوست است که به داخل منافذ آن رسوخ کرده و باعث شفاف شدن و التیام دادن آن می‌شود.

ولی مرطوب‌کننده‌ها، باعث مرطوب کردن لایه بیرونی پوست می‌شوند که طراوت و شادابی پوست را به همراه دارد و از پوسته‌پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند.

نتیجه‌گیری

سخن آخر اینکه سرم صورت حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی برای پوست است. برای استفاده از آن باید نواحی موردنظر کاملاً تمیز و پاک شوند. بعد از استفاده از سرم، پوست صورت را با لایه‌ای از مرطوب‌کننده بپوشانید تا تأثیر آن را زودتر مشاهده کنید.

افراد دارای پوست‌های مختلفی هستند. ازاین‌رو بر اساس نوع پوست خود اقدام به تهیه سرم مناسب کنید. از به‌کارگیری توصیه غیرکارشناسی دوستان، نزدیکان و سایر افراد بپرهیزید. شاید سرم مناسب و استفاده شده توسط آنها، برای شما عملکرد متفاوت و حتی در برخی موارد نتیجه عکس داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *