آرایشی و زیبایی

5 بهترین روش های درمان کک و مک صورت

درمان کک و مک صورت

بهترین روش های درمان کک و مک صورت، می توان گفت کک و مک ها لکه‌های قهوه‌ای بر روی صورت هستند که به‌دلایل مختلفی بر روی پوست صورت ظاهر می‌شود. این لکه‌ها حاوی رنگدانه ملانین هستند و برخلاف خال که برجستگی دارد، کاملا مسطح است. قرار نگرفتن در معرض نور خورشید، محافظت از پوست در مواجهه با آفتاب و استفاده مداوم از کرم‌های ضد آفتاب و همچنین کرم های ضد کک و مک که دارای خاصیت حفاظتی هستند می‌تواند باعث پیشگیری از به وجود آمدن کک مک بر روی پوست شوند.

امروزه بسیاری از خانم‌های جوان به دلایل مختلفی دچار کک و مک در صورت خود می‌شوند و از این مسئله رنج می‌برند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید و قصد رفع کک و مک صورت خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

کک و مک چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

قبل از این که به بررسی راهکارهای رفع کک و مک صورت بپردازیم بهتر است ابتدا با دلیل اتفاق افتادن آن آشنا شویم. کک و مک درواقع لکه‌هایی هستند که بر اثر تجمع رنگدانه‌های پوست یا ملانین بر روی صورت ایجاد می‌شوند. این لکه‌ها صاف هستند و هیچگونه دردی ندارند. در بعضی از افراد کک و مک ها بیشتر و در بعضی افراد کمتر دیده می‌شوند. علاوه بر این کک و مک می‌تواند به صورت ژنتیکی نیز در فرد وجود داشته باشد و با قرار گرفتن او در معرض آفتاب روی پوست صورت ظاهر شود.

بکه های پوستی
همچنین اکثر افرادی که کک و مک زیادی بر روی صورت خود دارند، پوست روشنی دارند؛ البته کک و مک تنها به این افراد محدود نیست و ممکن است که این کک و مک ها روی پوست هر فردی ظاهر شود. افرادی که پوست روشن و سفیدی دارند درمقایسه با افرادی که پوست تیره دارند، معمولاً ملانین کمتری تولید می‌کنند. اما بااین‌حال می‌توان گفت که سلول‌های ملانوسیت در این افراد در برابر آفتاب، فعالیت بیشتری است و ملانین بیشتری را تولید می‌کند. در ادامه با بهترین روش‌های درمان کک و مک صورت آشنا خواهیم شد.

روش‌های درمان کک و مک صورت

1- درمان با استفاده از لیزر

استفاده از لیزر یکی از روش هایی است که می‌توان از آن جهت رفع کک و مک استفاده کرد.. لیزر درمانی یکی از روش‌های موثر در درمان کک و مک صورت و لکه‌های پوسته است. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2015 انجام شده است، پژوهشگران و متخصصان پوست نوع خاصی از لیزر تحت عنوان 1064 Q-Switched Nd YAG را برای درمان لکه‌های پوستی و کک و مک موثر دانسته اند. استفاده از این لیزر بیش از 50 درصد از کک و مک و لکه های پوستی را برطرف می کند از این رو اثر بخشی بالایی دارد. اما ممکن است درمان های لیزری با عوارض جانبی همراه باشد.
تورم، خارش، پوسته شدن، قرمزی، خشکی، عفونت و تغییر رنگ پوست از عوارض های جانبی لیزر درمانی است. چنانچه قصد دارید از این روش درمانی استفاده کنید پشنهاد می‌کنیم حتماً با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

2- استفاده از کرم ضد آفتاب

اگر در خانواده شما افرادی هستند که کک و مک صورت دارند و احتمال می‌دهید که این ژن به شما نیز ارث رسیده باشد یا اینکه شما نیز کک و مک بر روی صورت‌تان است و می‌خواهید مانع از بیشتر شدن این کک و مک ها شوید، کرم ضد آفتاب بهترین راهکار برای شما خواهد بود.

کک و مک چیست

کرم ضدآفتاب نمی‌تواند کک و مک هایی که از قبل روی صورت وجود داشته را از بین ببرد، اما می‌تواند از پدیدارشدن لکه‌های جدید بر روی صورت جلوگیری کند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند که باید در تمام سال، حتی روزهای ابری نیز از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنیم. به توصیه آکادمی پوست آمریکا بهترین کرم ضد آفتاب کرمی است که ویژگی های زیر را داشته باشد.
• کرم ضد آفتابی که استفاده می‌کنید باید حداقل SPF 30 داشته باشد یا اینکه شامل SPF بالاتری باشد تا بتواند مانع از ایجاد و گسترش کک و مک ر روی پوست شود.
• حداقل 15 دقیقه قبل از آنکه از خانه یا محل کار خود خارج شوید از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.
• هر دو ساعت یک بار کرم ضد آفاب خود را تجدید کنید. بعد از شنا کردن یا بعد از تعریق زیاد نیاز است که کرم خود را تمدید کنید.

3- کرایو تراپی

کرایو تراپی نیز یکی از روش‌های درمان کک و مک صورت است، که در آن از سرما برای درمان کک و مک صورت استفاده می‌شود.
در این روش از سرمای بسیار شدید برای فریز کردن و نابودی کک و مک پوست استفاده می‌شود. کرایو تراپی معمولاً روش خطرناکی نیست؛ اما با این وجود عوارض جانبی از قبیل خونریزی و تاول پوستی نیز ممکن است داشته باشد؛ برای استفاده از این روش نیز حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

4- کرم رفع کک و مک

یک از بهترین روش‌های درمان کک و مک استفاده از کرم آرایشی ضد کک و مک و لکه های پوستی است. این کرم ها به طور کلی به دو صورت در دسترس هستند؛ یک نوع از این کرم‌ها محصولات تخصصی پوست هستند که می بایست توسط پزشک متخصص تجویز شوند و نوع دیگر نیز کرم های معمولی هستند که بدون نسخه پزشک هم قابل تهیه هستند.
اکثر کرم‌های ضد کک و مک حاوی ماده‌ای به نام هیدروکینون هستند که باعث کاهش تولید ملاتونین در سطح پوست و روشن شدن لکه‌های تیره پوستی می‌شوند. از این رو اثر بخشی بالایی دارند. اما باید توجه کرد که برای تهیه این نوع کرم‌ها باید سراغ فروشگاه‌های اینترنتی معتبر رفت.

5- درمان‌های طبیعی

برای درمان کک و مک صورت روش‌های طبیعی نیز وجود دارند که می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند. اما باید گفت که بسیای از این روش‌ها هنوز ازلحاظ علمی ثابت نشده‌اند. با این‌حال استفاده از این روش‌ها خطری ندارد. درادامه با برخی از این روش‌های درمان طبیعی آشنا خواهیم شد.
آب‌لیمو: در این روش می‌بایست ابتدا آب لیمو را گرفته و سپس آن را با پنبه بر روی صورت بمالید. پس از آن صورت را بشویید. آب لیمو باعث روشن و شفاف شدن پوست صورت می‌شود.
عسل: عسل نیز یکی از روش‌های درمانی بسیار خوب است در این روش با عسل یک لایه بردار یا اسکراپ درست می‌کنید نحوه کار نیز به این صورت است که عسل را با نمک مخلوط کنید تا یک لایه‌بردار طبیعی درست شود.

سخن آخر:

امروزه کک و مک بسیار شایع هستند و افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بااین‌حال افراد زیادی هستند که قصد رهایی از آن را دارند. در این مطلب بهترین روش‌های درمان کک و مک صورت بررسی شد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از هرکاری با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید و از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر محصولات و لوازم آرایشی مدنظر خود را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *